Gdyby postawić pytania: kto i kiedy jest najbardziej „narażony” na oddziaływanie subkultur?, to odpowiedzią byłby okres dojrzewania. Czas, gdy uaktywnia się popęd płciowy, pojawia się szereg nowych zainteresowań społecznych i zawodowych. Gdy odkrywa się w sobie nowe potencjały i kierunki rozwoju, kształtuje się ego, system wartości i światopogląd. Ponadto okres charakteryzujący się łatwością ulegania wpływom, także tym negatywnym oraz tendencjom do wszelkich uzależnień. W szerokiej opinii społecznej i pedagogicznej subkultury wszystko to zapewniają. Wyznacznikiem jest wielkość, złożoność, popularność, jaką cieszą się wśród młodych ludzi i różnorodność zjawiska oraz ciągłe pojawianie się nowych subkultur i ciągłe ich przenikanie. Nieformalne grupy młodzieżowe o charakterze podkultur są otoczeniem, w którym dorastające osoby poszukują możliwości samodzielnego działania, własnego miejsca w otaczającej rzeczywistości, pozycji społecznej, własnej ważności i znaczenia. Młodzi ludzie w grupach o znamionach podkultur czują się potrzebni, akceptowani i rozumiani.
Chcąc rozpoznać rzeczywistą skalę przynależności młodzieży gimnazjalnej do podkultur, ich stosunek do tego zjawiska, przeprowadziłam na terenie własnej szkoły poniższą ankietę .
Kwestionariusz ankiety na temat postaw młodzieży do podkultur
Niniejsza ankieta ma na celu zbadanie wiedzy młodzieży na temat podkultur młodzieżowych, stosunku młodzieży do podkultur i ich funkcjonowanie w środowisku szkolnym. Proszę o szczere odpowiedzi na postawione pytania. Ankieta jest anonimowa. Metryczka: Wiek .......... Płeć.......... Klasa.......
2. Co to jest podkultura młodzieżowa? ................................................................................ .......................................................... 2. Scharakteryzuj podane niżej podkultury. Jeśli znasz jeszcze inne proszę także je przedstawić. m. anarchiści...................................................................... .................... n. blokersi........................................................................ .................... o. dresiarze....................................................................... .................... p. graficiarze..................................................................... .................... q. metalowcy....................................................................... ................. r. punks........................................................................... ..................... s. sataniści....................................................................... .................. t. skejci.......................................................................... ................... u. skinheads....................................................................... ................... v. szalikowcy...................................................................... ................. w. technomani...................................................................... ................. x. inne............................................................................ ....................... 3. Skąd czerpiesz wiedzę na temat podkultur młodzieżowych? 4. Czy na terenie szkoły zetknąłeś (aś) się z podkulturami młodzieżowymi? Tak Nie 4. Jeśli odpowiedziałeś twierdząco to, które to są podkultury i po czym je rozpoznałeś? ................................................................................ ........................................................... 5. Czy należysz do jakiejś podkultury młodzieżowej? Tak Nie 6. Jeśli należysz do jakiejś podkultury podaj do której i dlaczego? ............................................................................... ........................................................... 7. Czy przynależność do podkultury wpływa na Twoje życie? Jeśli tak, to w jaki sposób? ................................................................................ ........................................................... 8. Które młodzieżowe podkultury akceptujesz i dlaczego? ............................................................................... ............................................................ 9. Które młodzieżowe podkultury negujesz (jesteś im przeciwny) i dlaczego? ............................................................................... ........................................................................ 11. Dlaczego, według Ciebie, młodzież należy, bądź chce należeć do podkultur młodzieżowych?................................................................. ..............................................
Wnioski v Ankietowana młodzież potwierdziła, że jest w szkole grupa uczniów (od.17%) uczestniczących w życiu subkultur. v Wiedzę na temat podkultur młodzież zawdzięcza własnej „ciekawości świata”, gdyż zdobywa ją samodzielnie z różnych źródeł. v Młodzież nie przyjmuje „na ślepo” wszystkich znanych jej subkultur jako wspaniałych, fajnych i ciekawych. Wobec wielu z nich ma krytyczny stosunek, wiele z nich neguje, odcina się od skrajnych opcji subkulturowych. Co pozwala stwierdzić, że jednak młodzież nie przyjmuje bezkrytycznie wszystkiego co oferuje im świat społeczny i internetowy. v Pomimo, że ankietowani uczniowie „radzą sobie” w zdobywaniu informacji i w ocenie subkultur, koniecznym wydaje się rozszerzenie planów wychowawcze klas o tę tematykę, by ustrzec młodego człowieka przed złym wyborem. Tym bardziej, że istnieje wiele grup nieformalnych, podkultur o negatywnym wręcz chuligańskim charakterze, które mają łatwość werbowania swoich członków.
Opracowała:Alina Budzyńska pedagog Gimnazjum nr 2 w Płocku |